×
JenProCestovatele

Z Vídně do Budapešti za 10 minut? Je možné cestování 1220 km/hod?

Dokážete si představit, že byste místo tří hodin na cestě strávili cestováním pouhých deset minut? Projekt Hyperloopu to umožní.

hyperloop cestování rychlovlak
Zdroj: independent.co.uk

Elon Musk, původem Jihoafričan, dnes velice úspěšný americký podnikatel, spoluzakladatel platebního systému PayPal, zakladatel kosmické společnosti SpaceX a generální ředitel automobilky Tesla Motors, přišel s vizionářským nápadem cestování rychlostí až 1220 kilometrů za hodinu.

Musk přichází s konceptem, který se nazývá Hyperloop. Jedná se o vysokorychlostní transportní systém navržený tímto vizionářským podnikatelem. Je založený na pohybu přetlakových kapslí podtlakovými trubkovými tunely. Kapsle by měli pohánět lineární indukční motory a vzduchové kompresory. V letošním roce má být dokončen prototyp ve skutečných rozměrech.

První návrh byl oficiálně zveřejněn v srpnu 2013. Obsahoval též navrhovanou trasu spojující Los Angeles s oblastí San Francisco – Bay Area. První analýzy ukazovaly, že doba potřebná na zvládnutí takové trasy dlouhé 570 km je 35 minut při plánované průměrné rychlosti 962 kilometrů za hodinu a maximální rychlosti 1220 kilometrů za hodinu. Odhadovaná cena byla šest miliard dolarů v případě osobní verze.

Částka šest miliard dolarů byla ale v zápětí zpochybněna dopravními staviteli jako nerealisticky nízká, a to zejména s ohledem na rozsah stavby a spoléhání se na nevyzkoušenou technologii. Technologická i ekonomická proveditelnost je předmětem diskuse dodnes.

Začátkem letošního roku vyšla tisková zpráva, že v nevadské poušti započala výstavba dráhy pro testování prototypu.

Hyperloop: Revoluční přeprava lidí se už testuje

Plány na efektivní meziměstskou dopravu od Elona Muska se už realizují. Vlastní řešení trubic konstruované na rychlost až 1220 kilometrů za hodinu vyvíjejí dvě firmy. Testovací dráha bude dokončená už tento rok.

V roce 2013, kdy byl plán na Hyperloop, systém revoluční dopravy, představen Elonem Muskem, bylo uvedeno, že se skládá z nadzemní trubky a kapsle, ve které mohou sedět lidé. Pohyb kapsle je zajištěn magnetickým, lineárním akcelerátorem a uvnitř trubky je nízký tlak. Pro další snížení odporu se využívá přetlaku vzduchu ve spodní části trubky, díky čemuž se kapsle nedotýká žádného materiálu a levituje, podobně jako třeba u známého Air Hokeje.

Elon Musk vzhledem ke svému pracovnímu vytížení ve společnostech Tesla Motors a SpaceX uvolnil první návrhy jako opensource s tím, aby se někdo do stavby reálného Hyperloopu skutečně naplno pustil. Našli se jednotlivci, kteří se do vývoje pustili v týmech. A protože už bychom se tento rok měli dočkat první testovací dráhy, podívejme se, jak to s výstavbou aktuálně vypadá.

Hyperloop testovací trať

Společnost Hyperloop Technologies, kterou vede Rob Lioyd, bývalý prezident Cisco a jejíž technickým šéfem je bývalý inženýr ze SpaceX, je ve vývoji projektu nejdále. Hlavním cílem je postavit trať mezi městy Los Angeles a Las Vegas, která by měla délku téměř 400 kilometrů. Tuto vzdálenost bude možné urazit s Hyperloopem za necelých 30 minut.

Nejbližší fází vývoje je otevření testovací trati v nevadské poušti o délce jednoho kilometru. Hlavním cílem této tratě je otestovat zmíněný lineární elektrický motor. Na této malé vzdálenosti bude možné Hyperloop otestovat až do zrychlení na 539 kilometrů za hodinu, která bude dosažena za pouhé dvě sekundy. Na delších tratích bude zrychlení pozvolnější, aby byla přeprava komfortnější pro cestující.

První testy v nevadské poušti by měly proběhnout do konce léta. Po otestování a nasbírání potřebných dat k vylepšení další verze začne výstavba druhé testovací trati, která bude již tříkilometrová. Jednotlivé bloky trubek o průměru 3,3 metrů už jsou v těchto chvílích připravované pro výstavbu přímo na místě.

Testovací dráha bude z plnohodnotných bloků trubek. Tříkilometrová testovací trať bude už obsahovat všechny technologie, které mají být součástí finální tratě pro komerční využití. Půjde tedy stále o prototyp, ale se všemi funkčními částmi. Zatím však ještě nebylo zvolené místo, kde bude probíhat stavba příštího prototypu.

První Hyperloop, který bude veřejně komerčně spuštěn, firma plánuje na rok 2020. Zda to stihne, nelze v této fázi odhadnout. Vše bude záležet na tom, jak rychle a s jakým výsledkem se podaří otestovat první prototyp. No, držme chlapíkům palce.

Hyperloop Transportation Technologies: společnost pracující za podíl na akciích

Druhou společností, která vyvíjí vlastní systém, je Hyperloop Transportation Technologies, která má tým složený s více než dvou set inženýrů z celých Spojených států, kteří se na projektu podílí za akcie, které získají při vstupu společnosti na veřejnou burzu.

Pro tento crowdsourcingový model se rozhodla zakládající společnost JumpStarter, Inc. V minulém roce společnost oznámila, že nebude stavět trať mezi Los Angeles a Las Vegas, ale trať v Quyay Valley v Kalifornii. Stavba testovací osmikilometrové trati má být financována vstupem na burzu s cílem získat alespoň 100 milionů dolarů.

Hyperloop na Slovensku?

Společnost HTT by mohla v budoucnosti spojit Hyperloopem i území v Evropě. Konkrétně by měla být trať spojit slovenskou Bratislavu, s rakouskou Vídní a maďarskou Budapeští. Slovenská vláda se již na případné stavbě dohodla a pokud bude příležitost k výstavbě trati, dá ji zelenou.

Tato evropská trať by umožnila cestujícím cestovat z Vídně do Bratislavy za pouhých 8 minut. Cesta mezi Bratislavou a Budapeští by trvala jen 10 minut

Nový druh dopravy pro specifické účely

Hyperloop má spoustu výhod, ale neklade si za cíl nahradit současné druhy dopravy. Spíše má být alternativou pro cestování na delší vzdálenosti, ideálně kolem 570 kilometrů. Tato vzdálenost je tak obvykle mezi většími městy.

Díky konstrukci je pohyb kapsle relativně energeticky nenáročný, protože je odpor při pohybu zcela minimalizován. Hyperloop je podobně jako metro odolný proti počasí a na zmíněné vzdálenosti mnohem rychlejší, efektivnější a bezpečnější než letadlo nebo vlak. V návrhu se počítá s tím, že trasa bude obousměrná, bude tedy obsahovat dvě trubky – každou pro jeden směr jízdy a kapsle budou ze stanic odjíždět každou půlhodinu.

Máme se na co těšit

Jak je vidět, inženýři na řešení horlivě pracují. Nyní přichází fáze výstavby testovacích tratí. Prvních veřejných tratí Hyperloop bychom se mohli dočkat v roce 2020, přičemž do roku 2025 by se tento druh dopravy mohl rozšířit na více míst po celém světě.

Ohodnoťte tento článek


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*