×
JenProCestovatele

Když motory letadla selžou – jak daleko bez nich může letadlo letět?

Letadla bez motorů

V roce 2001 letoun nesoucí 293 cestujících a 13 členů posádky ztratil sílu v obou motorech uprostřed Atlantického oceánu, když vyčerpali veškeré palivo. Piloti letadla Air Transat 236 Piche a Dirk DeJager, které směřovalo do Lisabonu, oznámili po ztrátě prvního ze dvou motorů, že chtějí přesměrovat na Azory. 

Kapitán Piche a jeho první důstojník Dirk DeJager s více než 20 000 nalétanými hodinami pokračovali v letu Airbusem A330 bez jakéhokoliv pohonu po dobu 19 minut. Letadlo klouzalo volně dolů, k hladině oceánu ve vzdálenosti 130 km od letiště, ve výšce asi 9000 metrů. Bez pohonu ztrácel letoun na každých 5 kilometrů 300 metrů výšky. Dolet na Azory byl možný, ale stačila by jedna chyba a letoun by musel přistát na hladině.  Nakonec přistáli tvrdě na portugalské letecké základně Lajes na Azorech. Letoun, který byl nucen provést řadu S manévrů a jeden plný obrat o 360 °, aby ztratil výšku. Poté se na dráze odrazil, než se zastavil. Nikdo nepřišel o život, ale několik cestujících bylo zraněno. Tento let se zapsal do historie letectví jako nejdelší bez fungujících motorů vůbec. Hlavní příčinou nehody byla hrubá chyba údržby.

Příběh letu Air Transat 236 funguje jako připomínka toho, že i když oba motory selhávají, je velmi slušná šance, že se všichni pasažéři dostanou bezpečně na zem. To by mělo být pozitivní zpráva pro každého, kdo se bojí nastoupit z tohoto důvodu do letadla.

Jak může letadlo létat bez motorů?

Možná vás to překvapí, ale není ani trochu neobvyklé, že letadla s tryskovými motory sestupují v tzv. nečinném letu. Motory běží na volnoběh a funguje napájení důležitých systémů. Různá letadla ztratí nadmořskou výšku s různou rychlostí, což ovlivňuje, jak daleko může letadlo létat bez tahu motoru.

I přesto, že ke ztrátě obou motorů už v minulosti došlo, je tato pravděpodobnost stále velmi malá. Tyto nehody obvykle zapříčinilo vyčerpání paliva, sopečný popel nebo náraz ptáků. Při těch několika incidentech posádky dokázaly s letouny bezpečně přistát.

Co jste nevěděli o létání, ale chtěli jste se zeptat. Máme pro vás pár faktů

Přestaly fungovat motory u mnoha letounů?

Jeden takový incident se stal v roce 1982, kdy letoun společnosti British Airways  Boeing 747 na cestě do Aucklandu prolétl oblakem vulkanického kouře z Mount Galunggung na západní Jávě. Službu vypověděly všechny čtyři motory letounu.

Posádka si nejdříve náhlý výpadek motorů neuměla vysvětlit. Bez potřebného pohonu ztratilo letadlo tah a začalo rychle klesat. Nic podobného se u tohoto typu Boeingu ještě nestalo. Naštěstí je obří dopravní letadlo i přes svou velikost schopno klouzavého letu. Dokáže urazit na každých tisíc metrů výšky 15 kilometrů. V té době se letadlo nacházelo ve výšce deseti tisíc metrů, takže zbývalo asi půl hodiny, než narazí na hladinu vody.

Bylo nutné vylétnout z mraku popela a pokusit se znovu nahodit motory. To se naštěstí podařilo. Právě když se blížili k Jakartě, kde měli nouzově přistát, jeden z motorů opět nastartoval, pak další a nakonec fungovaly tři motory a letadlo bezpečně přistálo.

Jak si vybírat letecké společnosti. Co víme o jejich komfortu a bezpečnosti?

Může k zastavení motorů dojít i u moderních letadel?

Letadla bez motorů
Záchrana pasažérů z letounu Airbus A320 na řece Hudson, Zdroj: Commons.wikimedia, Autor: MBisanz

V loňském roce byl let společnosti Air France nucen přistát v Kanadě poté, co jeden z jeho motorů přestal fungovat, protože měl nějaký defekt. Proto byly motory modelu A380 testovány. Testy spočívaly i ve schopnosti doletět se třemi motory, když bylo nutné navrátit letadlo zpátky přes Atlantik.

Asi nejslavnější příležitostí, kdy byla komerční letadla nucena klouzat poté, co ztratila veškerý tah, byl tzv. Zázrak na řece Hudson. Letoun se údajně střetl s houfem ptáků. Pilot ihned po srážce žádala povolení k návratu na letiště LaGuardia. Chvilku nato žádal o nouzové přistání na nedalekém letišti Teterboro. Protože ale letadlu asi 400 metrů přestaly fungovat oba motory, přistál kapitán Chesley Sullenberger nouzově na řece Hudson. O tomto zázraku byl dokonce natočen i film.

Piloti letadla ovšem prohlásili, že dělali jen svou práci, kterou museli udělat a byli na ni vycvičeni. Podle nich by toto udělala pravděpodobně každá posádka v jejich situaci.

Pracovat v 82 letech? Proč ne? Letuška Bette Nash ještě o odchodu do důchodu neuvažuje

Riziko tragédie je minimální

Vzhledem k tomu, že letadlo může létat i bez výkonu motoru, je velká pravděpodobnost, že pokud během letu vypadne jen jeden motor, není riziko pádu tak velké. Letecké předpisy stanovují, že při vysazení jednoho motoru v kritické fázi vzletu musí letadlo být schopné dále pokračovat s určenou minimální stoupavostí.

Velká letadla mají neuvěřitelně silné motory a skvělá zařízení, které jim umožňují vzlétnout a přistát při relativně nízkých rychlostech. Zatímco piloti budou pravděpodobně žádat o nouzové odklonění v případě, že by jeden z jejich motorů selhal, což zahrnuje směřování na nejbližší letiště, cestující nemusí propadat panice.



5 Komentáře Když motory letadla selžou – jak daleko bez nich může letadlo letět?

  1. A takhle to dnes funguje čím dál častěji. Paní nebo slečna autorka si trochu plete dojmy a pojmy. Drahá „novinářko“, minimální rychlost A330 je 220km/h. Potom spadne. Letadlo klouzavým letem doletí daleko dál, v závislosti na směru a rychlosti větru.

  2. Příběh letu Air Transat 236 funguje jako připomínka toho, že i když oba motory selhávají, je velmi slušná šance, že se všichni pasažéři dostanou bezpečně na zem. To by mělo být pozitivní zpráva pro každého, kdo se bojí nastoupit z tohoto důvodu do letadla.
    Uprostřed oceánu to asi bude prd platný, ale pěknej dolet.

  3. Zdravim.
    Myslím si, že bohužel nemáte pravdu se vzdálenosti, kterou letadlo urazilo bez motorů. V TV jsem viděl dokument, ve kterém dopravní letadlo urazilo vzdálenost bez motorů cca 300km z výšky cca 10km. Důvod- došlo palivo z důvodu chybného palivomeru při taktování. Přístroje byly napájeny pouze z naporove vrtule, která vyráběla elektřinu. I tak bylo přistání velmi tvrdé. Všechny pneu byly poničené.
    To je stručně k tomu, co si pamatuji 🙂
    Pěkný den. Tomáš

  4. poměru o kterém tady ator článku mluví se neříká poměr ale klouzavost. Je zavislá na vztlaku a odporu a obvykle se udavá číslem kolem 20. To znamená, že letadlo klesne o jeden metr a pritom uletí 20 metrů dopředu. Pak pri výšce 1000 metrů má šanci takové letadlo uletět 20 km.

  5. Hezkej clanek, ale chtelo by to si obcas nastudovat trochu i terminilogii a ne to jenom hodit do googlu na preklad. Jako treba: letadlou udelalo kruh, nebo motory bezi v nulovem stavu. Ne vsechno lze z anglictiny prekladat doslovne.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*