Menu
JenProCestovatele
Tipy pro cestovatele

Co jste nevěděli o létání, ale chtěli jste se zeptat. Máme pro vás pár faktů

Martina Mádlová

Martina Mádlová

8. 12. 2017

Jaké je nejbezpečnější místo na palubě? Proč nejdou za letu otevřít dveře letadla? Proč máte pod sedadlem záchranné vesty a ne padáky? Máme pro vás 13 faktů o létání a letadlech, o kterých jste vždycky přemýšleli, ale nikdy jste se nezeptali.

1. Jaké je nejbezpečnější místo na palubě?

Podle amerického průzkumu, který zkoumal letecké nehody, kdy jeden nebo více cestujících přežilo havárii, je největší šance pro přežití ve chvíli, kdy sedíte v zadní třetině letadla. Střední část je ještě o něco nebezpečnější než přední třetina (32 procent úmrtí vzadu, 39 uprostřed a 38 vpředu. Dvě řady sedadel, které se nachází nejblíže k nouzovým východům, jsou bezpečnější, jelikož ti, kteří tam sedí, mají nejlepší možnost rychle vystoupit při nouzovém přistání. Nejvíce nebezpečná jsou sedadla ve středu letadla. Samozřejmě vše závisí na okolnostech kolem havárie, například když se letadlo sklopí nosem dolů nebo na záď.

2. Proč jsou v letadlech oválná okna?

Rohy jsou extrémně citlivé na tlak, což způsobovalo, že se tvar okna se svými čtyřmi rohy stal velmi nebezpečný. Řešením se tak stala zaoblená okna, protože u kruhové tvaru se tlak šíří rovnoměrně a okna jsou mnohem odolnější.

Disneyland: Podívejte se na 10 věcí, které jsou zakázány a možná o tom ani nevíte

3. Pro je v oknech díra?

Nepatrná bezpečnostní dírka prochází jednou, či více vrstvami tabulek. Tyto otvory se používají k řízení tlaku vzduchu. Rozdíl tlaku vzduchu vytváří napětí v oknech letounu. To je chvíle, kdy jsou dírky velmi důležité. Působí jako takový dýchací otvor a regulují tlak mezi kabinou a mezerou. Díra má ještě také další funkci, zabraňuje rozsypání okna.

4. Proč jsou stále popelníky na toaletách?

V letadlech je zakázáno kouřit již nějakou dobu. Přesto jsou na toaletách stále ještě popelníky. Důvod je jednoduchý. I přes zákaz je celkem logické, že někteří cestující to prostě nevydrží a na toaletě si svou cigaretu dají. Aby se předešlo možné katastrofě, kdy někteří cestující házeli nedopalky do odpadkového koše, byly raději popelníky na záchodech ponechány.

5. Je v letounu plno bacilů?

Nebojte se, v letadle neputují všude ve vzduchu bacily. Část vzduchu v letadle se sice recykluje, tj. znovu se používá,  ale to neznamená, že je více pravděpodobné, že infikovaná osoba na přídi letadla svým kašlem nakazí někoho na zádi. Všechna velká letadla mají tzv. hepa filtry, které většinu částic a bakterií zachytí. Riziko nakažení není tedy v letadle větší než kdekoliv jinde.

Ruka v poušti nebo Kočičí ostrov. Podívejte se na 19 nejpodivnějších míst na světě

6. Jak často se zastaví motor?

Motory občas zastavují. Ovšem určitě vám to pilot ihned nebude oznamovat a vyvolávat zbytečnou paniku.  Při nějakých potížích pilot maximálně řekne, že je motor trochu nevyrovnaný. Nicméně si toho ani nemusíte všimnout. Letoun dokáže letět i tehdy, když motor přestal pracovat.

7. Dostává posádka stejné jídlo jako cestující?

Ano, mimo pilotů. Většina leteckých společností poskytuje pilotům jiné potraviny než cestující, aby se minimalizovalo riziko otravy potravinami. To nezní moc dobře že? U některých leteckých společností si může posádka donést i své vlastní jídlo.

8. Jak nebezpečné jsou turbulence?

Jeden pilot říká druhému, že jsou nějaké turbulence ve vzduchu a že hodlá vzít letadlo o něco výš, aby se jich zbavil. Je to normální postup a není potřeba se bát. Turbulence ve většině případů nejsou nebezpečné, ale piloti přistupují k těmto krokům, aby se cestující zbytečně neděsili.

9. Kde spí posádka během dálkových letů?

Nikdo nechce letět s ospalým pilotem, když je čas na přistání. Proto nemůže být při dlouhých letech posádka po celou dobu vzhůru. Existují zvláštní prostory, kde se může posádka trochu vyspat. Obvykle bývá prostor na zádi, kde se dá vysunout lůžko na spaní.

Největší bazén na světě navozuje iluzi Karibiku. Hluboký je i více jak 35 metrů

10. Co způsobuje bílé čáry, které vidíte na obloze od letadel?

Jedná se o vodní páru, která vzniká při spalování v tryskových motorech. Bílé čáry jsou stejné jako mraky.

11. Co se stane, když se otevřou dveře letounu ve vzduchu?

Otevřených dveří za letu se mnozí cestující obávají ze všeho nejvíce. Je ale velmi nepravděpodobné, že by k tomu mohlo dojít. Vzhledem k tomu, že rozdíly v tlaku venku a uvnitř jsou obrovské, musela by to být přímo nadlidská síla, aby se dveře otevřely. Kdyby ale došlo k tomu, že se dveře nějakým způsobem otevřou, neznamená tato situace podle odborníků automaticky katastrofu.

Otázky létání

Zdroj: Shutterstock

I když se vám možná zdá, že letadla padají každou chvíli, není tomu tak. Počet leteckých nehod se snižuje každý rok a pravděpodobnost, že zemřete při autonehodě na cestě na letiště, je 20krát vyšší než že zemřete v samotném letadle. Ve vzduchu je to mnohem bezpečnější než v jakémkoliv jiném dopravním prostředku.

13. Proč máte pod sedadlem záchranné vesty a ne padáky?

Možná jste si také častokrát už pokládali otázku, proč máte v letadle záchranné vesty, když by se vám mnohem víc hodily padáky. Bohužel by vám nebyly nic platné. V letadle jste jako v tlakovém hrnci a otevřít dveře není takřka možné. Navíc, kdyby začali lidé vyskakovat z takové výšky, v jaké letadlo letí, neměli by dostatek kyslíku a umrzli by.

Ohodnoťte tento článek:
4,3
Právě čtete

Co jste nevěděli o létání, ale chtěli jste se zeptat. Máme pro vás pár faktů