Menu
JenProCestovatele
Kolem světa

Osm největších leteckých tajemství na světě

Martina Mádlová

Martina Mádlová

4. 9. 2018

Lidé milují tajemství, a tak po nich bádají a bádají. Odhalují věci, které byly skryty po dlouhá léta, aby se o ně mohli podělit s celým světem. Také letectví má svá temná a neodkrytá místa. Zajímá vás jaká?

Přinášíme vám seznam osmi největších leteckých tajemství na světě, od rané historie až po moderní dobu

1. Amelia Earhartová

Fotografie, která byla objevena v loňském roce, svědčí o tom, že Amelia Earhartová nezemřela při letecké havárii, ale byla chycena Japonci, tvrdili odborníci 80 let po jejím zmizení.

Amelia zmizela v roce 1937 nad Tichým oceánem, když se pokoušela obletět zeměkouli. Pilotka byla první ženou, které Národní letecká asociace udělila pilotní licenci a rovněž první ženou, která sólově přeletěla Atlantik. Při druhém pokusu už ji nikdo nespatřil. Naposledy byly viděni 2. července 1937, když se vydali z Nové Guineje na poslední úsek své cesty.

Její zmizení se stalo jedním z největších tajemství 20. století. Nikdo neví, zda došlo palivo a stroj spadl do moře nebo mělo letadlo problémy s motorem. Vzniklo několik konspiračních teorií. Podle jedné ji zajali Japonci, podle jiné byla její havárie jen záminkou a letkyně žila pod změněnou identitou někde v ústraní. Existuje také teorie, že přežila pád letadla a zemřela až po několika týdnech na pustém ostrově.  Tento názor přednesla v roce 2014 skupina vědců organizace TIGHAR, kteří tvrdí, že se jim podařilo identifikovat její ostatky nalezené na zmíněném ostrově v roce 1940. Teorii podporuje i skutečnost, že v roce 1991 byl na pobřeží ostrova nalezen hliníkový plát s otvory po nýtech, který odpovídal letounu Lockheed Electra, se kterým Earhartová letěla. Je však nutné říci, že kostra se ztratila a vědci pracují jen z písemnými údaji, které dal dohromady lékař D.D. Hoodless, který je popisoval.

Přesto ale stále neexistuje jistota na 100 %, že se jedná právě o ní, a tak její zmizení zůstává záhadou a předmětem dohadů.

2. Bermudský trojúhelník

Trojúhelníkový prostor ohraničený Miami, Bermudy a Portorikem je místem, kde mělo zmizet mnoho letadel a lodí za neobvyklých okolností. Zmizení jsou často připisována paranormálním jevům nebo mimozemské činnosti.

Záhadná a neobjasněná zmizení zahrnují i zmizení letounu 19, bombardéru amerického námořnictva 5. prosince 1945 a také letadla, které bylo vyslané k jeho hledání nebo letadla Douglas DC-3 s 32 lidmi na palubě v roce 1948 a kolize dvou letadel amerického letectva v roce 1963.

Co se skutečně stane, když je letadlo zasaženo bleskem? Hrozí riziko?

3. „DB Cooper“

V roce 1971 dokázal dodnes neidentifikovaný muž, který cestoval pod jménem Dan Cooper unést Boeing 727 a zajistit si výkupné 200 000 dolarů. Výkupné mělo být předáno ještě spolu s padáky po přistání na letišti Seattle-Tacoma International Airport s tím, že když se tak nestane, odpálí muž v letadle bombu.

Muž později vyskočil z letadla za letu a dodnes není známá jeho pravá identita a ani to, jestli skok z letadla přežil nebo ne. Ví se jen to, že vyskočil zadními dveřmi do deště, a to je také poslední chvíle, kdy byl určitě naživu. Letadla Boeing jsou ale od této události bez výjimky vybavena mechanickým aerodynamickým klínem, který brání spuštění zadních dveří.

4. TWA let 800

Let 800, Boeing 747 společnosti Trans Wolrd Airlines, explodoval a narazil do vod Atlantského oceánu nedaleko města East Moriches v New Yorku dne 17. července 1996. Tragédie měla za následek smrt 230 lidí na palubě.

Zatímco mnoho lidí spekulovalo o teroristickém činu, vyšetřování FBI neobjevilo ani po šestnáctiměsíčním vyšetřování žádný důkaz o tom, že by došlo k trestnému činu. Existují teorie, že letoun omylem sestřelilo plavidlo amerického námořnictva. Dne 23. srpna 2000 ale přišla zpráva leteckých vyšetřovatelů, že pravděpodobnou příčinou výbuchu byl zkrat.

Když motory letadla selžou – jak daleko bez nich může letadlo letět?

5. Let Air France 447

V ranních hodinách 1. června 2009 chybělo letadlo Air France 447 z Ria de Janeira do Paříže spolu s 216 cestujícími a 12 členy posádky. Airbus A330 zmizel uprostřed oceánu, mimo radarové pokrytí a ve tmě. Zmizení šokovalo a zmátlo Air France, takže chvíli trvalo, než ztrátu letadla společnost oznámila a po několik dní dokonce nebyly nalezeny ani žádné stopy.

Dokonce i ve chvíli, kdy byl objeven vrak letounu, nebyla tragédie jasnější. Letouny té noci prolétaly bouřkou, ale nebyl vyslán žádný nouzový signál. Černá skříňka letadla se nalezla až o dva roky později na dně oceánu. Později došlo k nálezu i druhé černé skříňky. Závěrečná zpráva byla zveřejněna v červenci 2012. Za tragédii podle zprávy mohly nekonzistentní údaje o rychlosti, za které nejspíš mohl led v Pitotových trubicích, který odpojil autopilota. Posádka se nedokázala včas zorientovat a vyřešit situaci. Zvýšila úhel náběhu, aby letadlo začalo stoupat, čím došlo k poklesu rychlosti až k hranici pádové rychlosti a letadlo začalo padat „dozadu“. Tuto skutečnost nedokázala posádka včas odhalit. Později ještě vyšlo najevo, že pilot si udělal v Brazílii romantický výlet s přítelkyní a spal pouhou jednu hodinu.

6. Letecká linka Tiger Line 739

Dne 16. března 1962 zmizelo letadlo se 107 lidmi na palubě a dodnes se spekuluje o jeho osudu. Jednalo se o charterový let z vojenské základy v Kalifornii v USA do jihovietnamského Saigonu. Letadlem cestovali američtí vojáci a některé zdroje uvádějí, že to byli vojáci speciálně vycvičení pro boj v džungli, ale oficiální zpráva hovoří o komunikačních expertech. V té době sice ještě nebyla válka ve Vietnamu, ale situace se vyhrocovala už od poloviny 50. let.

Pátrání po letounu bylo vyhlášeno poté, co se v určenou dobu neozvalo. Rozjela se jedna z největších pátracích akcí ve své historii. Jakákoliv naděje na nalezení živých lidí se ale brzy rozplynula. Intenzivní pátrání trvalo osm dnů, ale nenašlo se vůbec nic. Přitom stroj Lockheed Super Constellation nebyl žádné malé letadýlko, jeho rozpětí činilo takřka 40 metrů a na délku mělo přes 35 metrů.

Jedinou stopu přinesli svědci na civilním tankeru, kteří nahlásili výbuch nějakého objektu na obloze a jeho následný pád do vody. A tato teorie nakonec byla přijata i Americkým úřadem pro letectví. Ve vyšetřovací zprávě je tak uvedena jako pravděpodobná příčina výbuch za letu. Protože se ale nikdy nenašla ani jediná část trosek, nebylo možné určit zda, a jak k tomu došlo.

7. Egyptský let 990

V roce 1999 Egyptair Flight 990 z New Yorku do Káhiry spadl do Atlantského oceánu zhruba 60 kilometrů od pobřeží Spojených států. Zemřelo všech 217 lidí na palubě, ale příčinu neštěstí stále obklopuje velké tajemství. Jedinou stopu získali vyšetřovatelé z černé skříňky, kde je slyšet, jak egyptský letový důstojník opakovaně říká „spoléhám na Boha“ chvíli před katastrofou a jeden jeho kolega prohlásil, že havaroval schválně.

Domněnky o tom, že pád Boeingu 767 do oceánu může být způsoben úmyslným chováním vyvolaly velký rozruch a dodnes se Američané Egypťané neshodli na závěru. Američané se přiklánějí k sebevraždě a Egypťané k neobjasněné technické závadě.

Zpožděný nebo zmeškaný let. V rámci EU máte nárok na zajímavé kompenzace. Víte jaké?

8. BSAA Avro Lancastrian Star Dust

V srpnu 1947 ztratila společnost Star Dust letadlo British South American Airways, které letělo přes Mendozu mezi Buenos Aires, Argentinou a Santiagem. Více než padesát let nebyl objeven žádný vrak, což vyvolalo nejednu konspirační teorii o sabotáži a únosu cizinců. Motory letadla a pozůstatky devíti z jedenácti obětí byly nakonec nalezeny na úpatí ledovce v Andách.

Ohodnoťte tento článek:
5
Právě čtete

Osm největších leteckých tajemství na světě