×
JenProCestovatele

Obří létající stroje aneb seznamte se s 10 největšími letadly na světě

Největší letadla na světě

Po světě létají různé fascinující stroje větších či menších rozměrů. Žádné letadlo dosud nepřekročilo masivní rozpětí křídel H-4 Hercules Howarda Hughese. A největší letoun vše dob, dvoutrupý Stratolaunch ještě ani jednou nevzlétl, každopádně už ale pokořil rekord, který zůstal neporušený 71 let. Letecká doprava stále roste a miliony lidí po celém světě ji s oblibou využívají. Víte ale, s čím létáte nebo jaký letoun je ten největší?

Nejen rozpětí křídel je měřítkem velikosti letadla. Stejně důležitá je i váha, délka nebo objem. Vezmeme-li v úvahu všechny tyto faktory, máme tu seznam deseti největších letounů na světě.

Stratolaunch

První let u tohohle velikána ještě neproběhl, avšak v okamžiku, kdy se tak stane, projekt Stratolaunch, založený spoluzakladatelem společnosti Microsoft Paulem Allenem, stane se největším letounem v historii, který překoná i Hughes H-4 Hercules.

Letadlo, které se skládá ze dvou trupů spojených dohromady (ačkoliv pouze jeden bude vhodný pro přepravu posádky), je navržen tak, aby vyhovoval potřebám vznikajícího soukromého vesmírného průmyslu. Má působit jako létající startovní platforma pro užitečná zařízení, která by mohla létat na oběžnou dráhu.

  • Prázdná hmotnost: 226 796 kg
  • Délka: 73 metrů
  • Rozpětí: 117 metrů
  • První let: 2019

Hughes H-4 Hercules

Jeho první a jediný let byl dlouhý jen 26 sekund (nebo zhruba jeden a půl kilometrů), ale tento krátký interval je dost na to, aby mohl být považován za největší letadlo rozpětím křídel, které kdy létalo.

Projekt leteckého magnáta Howarda Hughese, H-4, byl popsán v roce 2004 filmem „Letec“, v němž hrál Leonardo DiCaprio. Tento obří létající člun, vyrobený ze dřeva a vybavený osmi motory, byl navržen během druhé světové války. Jeho jediný prototyp je v současné době zachován v Evergreen Aviation & Space Museum v McMinnville, Oregon.

  • Prázdná hmotnost: 113 399 kg
  • Délka: 66,65 metrů
  • Rozpětí: 97,54 metrů

Nejmodernější a nejbezpečnější letadla na světě. Znáte je?

Antonov An-225 Mriya

Šestimotorový Antonov An-225 si zaslouží svou vlastní kategorii. Může se pochlubit titulem nejtěžšího letounu, který byl kdy postaven a zároveň má i největší rozpětí křídel u letadla, které je v současné době v provozu.

Ve skutečnosti byl vybudován pouze jeden An-225. Druhý byl v procesu výstavby, když se Sovětský svaz zhroutil a od té doby zůstal v Kyjevě nedokončený. Nedávno se objevily zvěsti o tom, že ze strany Číny by byl zájem o navrácení programu An-225, ale není jasné, kdy a jestli vůbec k tomu dojde.

  • Prázdná hmotnost: 285 000 kg
  • Délka: 84 metrů
  • Rozpětí: 88,4 metrů

Airbus A380-800

Dvoupatrový A380 byl navržen proto, že po celém světě velmi vzrostl zájem o leteckou přepravu a jako odpověď na rostoucí přetížení hlavních letišť. Teoreticky je schopen pojmout až 850 cestujících, ovšem většina aerolinek převáží maximálně 450 až 550 cestujících.

Model A380 podporují dubajské Emirates. Ale jinak se letoun nepodařilo prodávat v očekávaném počtu a jeho budoucnost je nyní poněkud nejistá.

  • Provozní prázdná hmotnost: 277 000 kg
  • Délka: 72,72 metrů
  • Rozpětí: 79,75 metrů
  • První let: 2005

Co se děje v uších při létání a jak bojovat s případnou bolestí?

Boeing 747-8

Od svého uvedení do provozu na počátku roku 1970 a po více než 30 let byl Boeing 747 nesporným „králem nebe“ a stal se takřka okamžitě rozpoznatelnou a populární ikonou.

Do roku 2007 byl největším osobním dopravním letounem na světě, nyní je druhý největší po Airbusu A380. Může v něm cestovat až 524 pasažérů, má 3 paluby, horní patro přes část délky letadla, spodní patro a nákladový prostor.

  • Provozní prázdná hmotnost: 220 128 kg
  • Délka: 76,3 metrů
  • Rozpětí: 68,4 metrů

Antonov An-124

Ačkoliv je menší než jeho blízký příbuzný An-225, tento produkt společnosti Antonov je největším vojenským dopravním letadlem na světě a až do příchodu Boeingu 747-8F byl také nejtěžší hromadně vyráběný letoun.

An-124 provozují ruské letecké síly a několik dopravců, kteří jej používají k přesunu některých obzvláště těžkých a nadrozměrných nákladů, například na podporu amerických a evropských vesmírných programů.

  • Prázdná hmotnost: 175 000 kg
  • Délka: 68,96 metrů
  • Rozpětí: 73,3 metrů

Lockheed C-5 Galaxy

Po několik desítek let je C-5 Galaxy provozován Letectvem Spojených států a využíván pro vojenské nasazení v zámoří. Dokáže přepravit šest vrtulníků Apache nebo dva hlavní bojové tanky M1 na vzdálenost asi 11 000 kilometrů. Je jedním z největších vojenských letadel na světě.

  • Prázdná hmotnost: 172 371 kilogramů
  • Délka: 75,31 metrů
  • Rozpětí: 67,89 metrů

 

Létání v těhotenství. Do kdy může těhotná žena cestovat letadlem?

Tupolev Tu-160

Tento strategický bombardér, který v současné době provozují ruské letecké síly, se může pochlubit hned několika nej. Patří mezi největší bojové letouny, největší nadzvukové letouny a největší vzdušné letouny na světě.

Letadlo s měnitelnou geometrií křídel dokonce nabídl ruský prezident Vladimir Putin jako potencionální základ pro nové nadzvukové civilní letadlo.

  • Prázdná hmotnost: 110 000 kg
  • Délka: 54,10 metrů
  • Rozpětí: 55,70 metrů (šířka)

HAV Airlander 10

Hybridní vzducholoď Helia Airlander 10 má nárok na titul největšího létajícího stroje na světě. Původně byla určena pro americkou armádu, její výrobce, britská firma Hybrid Air Vehicles (HAV), pokračovala ve vývoji i po zrušení původního programu.

Zatím ji na obloze neuvidíme, protože Airlander 10 prochází stále testováním. Její první zkušební let proběhl 17. srpna 2016 na základně RAF Cardington v anglickém hrabství Bedfordshire a trval asi 30 minut. Při druhém zkušebním letu, 24. srpna 2016, při konečném přiblížení narazil nos vzducholodi do země a došlo k velké deformaci kokpitu. Naštěstí se to obešlo bez zranění. 18. listopadu 2017 se vzducholoď uvolnila z kotviště, došlo k automatickému vypuštění hélia a ona dosedla na zem. Nikdo nebyl na palubě, ale dva lidé byli přesto v důsledky nehody zraněni. Nyní se pracuje na odstranění všech problémů a předcházení podobných incidentů.

Výhodou vzducholodi je nízká spotřeba paliva, tichý chod a schopnost přistát i mimo letiště. Její zastánci ji přisuzují důležitou roli pro armádní i civilní účely.

  • Hrubá hmotnost: 20 000 kg
  • Délka: 92 metrů
  • Rozpětí: 43,5 metrů

Mil Mi-26

Mil Mi-26 není největším vrtulníkem, který byl kdy postavený. Toto čestné místo vlastní také sovětský Mil V-12, ale největším, který se dostal do sériové výroby a stále je součástí mnoha leteckých sil po celém světě.

Dokáže přepravit 80 plně vyzbrojených vojáků nebo 25 tun nákladu a byl používán v různých misích, například v ruských arktických oblastech nebo během katastrofy v Černobylu, kdy shazovaly vrtulníky Mi-26 tuny písku na poškozený reaktor. Později ovšem byly stroje tak pokryty radioaktivním prachem, že je raději nakopali do 10 m hluboké jámy.

  • Prázdná hmotnost: 28 200 kg
  • Délka: 40 metrů (s otáčkami rotorů)
  • Průměr rotoru: 32 metrů
Obří létající stroje aneb seznamte se s 10 největšími letadly na světě
Ohodnoťte tento článek


Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*